Trygg och säker elektronisk fakturahantering

Det finns många olika skäl att bli egenföretagare. Någon har ärvt firman inom familjen, en annan förverkligar en gammal dröm, somliga har yrken som kräver att man är sin egen chef. De flesta har ibland anledning att oroa sig över ekonomin och bokföringen. Men hjälpen är inte långt borta. Så här kan du få hjälp med kontrollen över dina flöden.

Alla måste ha koll på sin fakturahantering. Det naturligtvis viktigt och positivt att få betalt för sitt arbete, men ibland kan det kännas som att det krånglar och är svårt att hinna med själva hanteringen. Saken varierar naturligtvis mellan olika verksamheter, men det är basic att informationen är korrekt att den når rätt mottagare i rätt tid och betalas innan förfallodatum. Du behöver intäkterna för att gå runt och tvingas du till inkasso kan det bli dyrbart.

För den som är kund hos Fortner är det enkelt med fakturahantering steg för steg, enligt följande:

  • När du haft ett utlägg, kan du fotografera kvittot och skicka det i ett mejl eller det sätt som passar dig bäst
  • Vid ett annat tillfälle passar det bättre med papperskvitto, det går lika bra.
  • Innehållet digitaliseras och sparas på säker plats, med taggar som gör det enkelt att hitta – dokument på papper hanteras också enligt bokföringslagens krav på arkivering
  • Behöver du komma åt informationen är det ofta smidigast att ladda ner appen där du får total överblick över alla flöden i företaget

Elektronisk fakturahantering är bara en av alla delar du kan samordna på ett smart och digitalt sätt. Du kan lägga upp automatiska betalningsrutiner, eller sätta in påminnelser i kalenderfunktionen. Väljer du att förvara informationen i molnet är den tillgänglig överallt, i sommarstugan, på flygplatsterminaler eller pendeltåget. Många väljer att ansluta till löneprogrammet för att få koll på allt som har med personalen att göra, det blir mer eller mindre som en outsourcad HR-avdelning. Många känner att detta är både tidsbesparande och gör det möjligt att få en bättre överblick. Att sammanställa statistik, rapporter eller skapa diagram över elektronisk fakturahantering och övrig ekonomi är bara några klick bort.

Många upplever att detta upplägg skapar mer tid. Tid man kan ägna sig åt sin egen eller personalens utveckling, kunna fokusera på kundmöten eller vara ledig på kvällar och helger. Du behöver inte lägga timmar på att leta fram, sortera och hantera kvitton och underlag. Du kan få en högre utväxling på ditt företag som tar hjälp med rutinerna.

Fortner har auktoriserade redovisningskonsulter som kontrolleras vart sjätte år. Kontoren är spridda över landet och blir ständigt fler. Ta kontakt för att diskutera hur det går till att digitalisera och effektivisera rutinerna. Kanske är det dags för ett partnerskap som rustar dig för framtiden?