fbpx

Oavsett hur ny eller bra din dator är så kommer du någon gång att stöta på problem – och många av dem kan du faktiskt lösa själv. Här har vi listat några av de vanligaste problemen folk har när de ringer in till vår Servicedesk. Om lösningen vi har listat inte fungerar så är du alltid välkommen att kontakta vår Servicedesk och se hur vi kan hjälpa er.

1. Mitt lösenord fungerar inte

Ibland kan det vara svårt att minnas alla lösenord man har. Men om du ändå är helt säker på att lösenordet du angivit är korrekt så finns det ett par andra saker du kan kolla.
– Kontrollera att Caps Lock inte är påslaget
– På vissa sidor kan lösenordet ha gått ut och därmed behöver det bytas

Om du fortfarande inte kan logga in så kan du göra en återställning på ditt lösenord. Du fyller då vanligtvis i din mejladress och får en länk där du kan göra återställningen. Efter det kan du logga in som vanligt igen med ditt nya lösenord.

2. Skrivaren fungerar inte

Alla har vi haft problem med vår skrivare någon gång. Det kan finns många orsaker till varför utskriften inte fungerar beroende på vilken skrivare du har. Här är några förslag på lösningar du kan prova.
– Kontrollera alla sladdar. Både de som är i väggen och i skrivaren.
– Läs eventuella varningsmeddelanden på din dator eller på skrivarens display
– Starta om skrivaren
– Prova att installera om skrivaren

3. Min skärm startar inte

Om du har en stationär dator eller en extern bildskärm så har vi ett par snabba lösningar om din skärm inte startar:
– Kontrollera att alla sladdar sitter i
– Se till så att skärmen är påslagen, även om du vet att du inte har stängt av den själv. Kanske har det varit ett strömavbrott under natten som du inte märkte av.

4. Mitt Wifi funkar inte

En Wifi-uppkoppling är aldrig lika stabil som när du har en nätverkssladd inkopplad. Men det ska självklart fungera oavsett. Det finns många faktorer som kan påverka stabiliteten och hastigheten på ditt Wifi och det kan förändras även om du alltid har haft en bra Wifi-uppkoppling. Följ dessa steg nedan för att försöka få igen det igen, annars borde du kontakta din internetleverantör för en felsökning.
1. Kontrollera att du har valt rätt Wifi-nät. Om du är på en publik plats kan det vara ett Wifi du tidigare har varit uppkopplad mot som ansluter automatiskt.
2. Dubbelkolla att lösenordet du angivit är korrekt om det är första gången du ansluter till nätet
3. Starta om din router
4. Flytta din router till en mer central plats och gärna närmare din arbetsstation

5. Jag kan inte synka filer till OneDrive

Att ha en molnserver kopplad direkt till din lokala arbetsyta som tex OneDrive är ett smidigt sätt för uppladdning och nedladdning av filer. Men mindre smidigt när den inte synkar. Här är några riktlinjer för filer i OneDrive:
– Tänk på att det inte är tillåtet att spara OneNote dokument
– Filnamnet får inte innehålla specialtecken som tex: ” * ; < > ? / |
– Mappnamnet får inte heta .lock, CON, PRN, AUX, NUL, COM1 – COM9, LPT1 – LPT9, _vti_, desktop.ini, eller börja med ~$

6. Jag kan inte återläsa en fil jag raderat av misstag i Office 365

Alla har vi raderat filer eller mejl av misstag. Om du har Office 365 har du 30 dagar på dig att återskapa dina raderade filer, men efter det är de tyvärr borta. Samma sak gäller om du har raderat dem och sedan även raderat dem från papperskorgen, då kan de inte återskapas, även om du försöker göra det några minuter senare.

7. Jag får inte min e-post till Outlook-appen i mobilen

– Prova att ta bort Outlook-appen och sedan ladda ner den på nytt
– Ta bort ditt konto och lägg till det igen

8. Inget av mina Office-program fungerar

– Avinstallera hela Office-paketet och hämta sedan hem den senaste versionen från www.office.com.

 

Om du fortfarande har problem med något av ovanstående efter att ha följt vår guide kan du kontakta vår Servicedesk på 0775-15 10 00 så ser vi hur vi kan hjälpa dig.