Bokföring online – en nystart för dig och ditt företag

Oavsett du har tagit över en firma eller själv byggt upp den så kommer den med en hel del krav. Det gäller inte minst de administrativa och bokföringsmässiga rutinerna. Det är många regelverk och lagar att hålla ordning på och många känner att de behöver avlastning och stöd för att orka med. Tanken är ju att du ska ägna dig åt det du är bra på, må det vara att renovera hus, laga mat, skapa hemsidor eller designa kläder. Att tillsammans med verkliga konsulter sköta redovisning och bokföring online i en app, är en lösning som fungerar för allt fler.

Människor och maskiner

De flesta behöver ha en partner som kan det här med lönehantering, årsredovisningar och den centrala faktureringen. Men det är såklart du själv som har huvudansvaret och som avgör vilka delar du vill lägga över på andra. Det varierar givetvis också över tid. Om du behöver utöka personalgruppen eller om du köper upp en annan verksamhet får det konsekvenser för vad du själv hinner med. Fortner är en redovisningsbyrå som kombinerar verkliga möten och själva utvecklar digitala verktyg, som appen för redovisning och bokföring online. Självklart är byrån auktoriserad vilket innebär återkommande kontroller vart sjätte år.

Snabbare och mer flexibelt

För de flesta går det snabbt att komma in i hur det fungerar. Du får en tydlig bild över flödet kring exempelvis personalens tidrapportering, sjukdagar och föräldraledigheter. Du kan se det som en outsourcad egen HR-avdelning om du vill. Du får svar på frågor om kollektivavtal och sociala avgifter med mera. Många har blivit förvånade över vilka effekter det blir när man får en överblick av sina kostnader och intäkter. Det blir tid över till att utveckla själva verksamheten, istället för att jaga kvitton, intyg och myndighetsbesked. Att kunna sköta löneprogram och bokföring online gör att du blir mer mobil också. Du kan jobba ombord på tåget, på flygplatsen eller i hängmattan om du vill.

Säker hantering

Tänk igenom vad just du behöver, så går det att ta fram en skräddarsydd lösning. Varje företagare är unik och har olika förutsättningar. Det varierar vilka detaljer som prioriteras i det dagliga flödet, men det är möjligt att lägga upp checklistor och påminnelser helt utifrån önskemålen. Och förändra upplägget vid behov! Alla har dock något gemensamt och det är att informationen ska hanteras säkert och tryggt. Den bokföring som görs online hamnar i molnet, i krypterad form och säkerhetskopieras med jämna mellanrum. Dessutom pågår ständigt ett utvecklingsarbete för att öka både tillgängligheten och säkerheten.