Att tänka på inför start, utveckling och avveckling av aktiebolag

Publicerat 22 juni, 2017 under kategorin: Kund

Att starta

Uppstarten av ett eget företag är ofta ett stort och omvälvande projekt, som i många fall innebär en hel del förändringar. Framförallt för den som tidigare varit anställd eller som inte har några erfarenheter av företagande sedan tidigare är det mycket att lära och ta in. Ofta är det bra att få hjälp med att starta eget företag, för att bygga en så stabil grund som möjligt.

Att utveckla

Företagande handlar till stor del om lust, och finns det inte energi och driv i grunden så kan det vara svårt att komma vidare på ett bra sätt. Men att ha rätt känsla och entusiasm är heller inte nog. Det gäller också att samordna, planera och naturligtvis också lägga upp en relevant budget och tydliga ramar för verksamheten att utvecklas inom.

Att avveckla

I vissa fall går det dock inte alltid som man tänkt sig. Antalet kunder, eller order kanske inte motsvarar det förväntade eller så visar det sig att affärsidén inte var riktigt sådär stark som du först trodde. Istället för att låta situationen gå för långt så kan det då vara bra att avveckla ett aktiebolag med sviktande lönsamhet i god tid, innan räkningarna börjar hopa sig.

Men tänk också på att de flesta  verksamheter tar tid på sig att växa sig starkare, och det hör till företagandet att ha lite tålamod.

Budget och ekonomi

Hur mycket du än har planerat så går oftast inte uppstartandet av företaget i en handvändning. Det är mycket som ska förberedas och samordnas, och för att du ska kunna bygga upp en lönsamhet behöver du först hitta fram till din kundgrupp. Därför är det viktigt att du redan i ett tidigt stadie tar kontroll över din ekonomi och gör upp en relevant kalkyl och budget. Lägg upp en tydlig plan för hur du ska klara de första månadernas utgifter även utan vidare input i kassan.

Redovisning och bokföring

Bokföring är en viktig del av all typ av företagande, men det är också en hel del att hålla ordning på. Fundera över om du själv ska axla rollen som administratör, redovisare och revisor, eller om du ska lämna över det uppdraget till någon annan. Det är viktigt att redovisningen görs på rätt sätt från början och ett bra sätt att säkerställa detta är att tidigt ta hjälp av en professionell aktör. I takt med att verksamheten växer och fler behov uppkommer så kan du också ta mer hjälp om du behöver.

Fortner är en professionell redovisningsbyrå i Stockholm och med kontor även i flera andra städer. Våra auktoriserade konsulter hjälper dig med bokföring, fakturering, skatt, lön och rådgivning och kan också underlätta för dig som bestämt dig för att starta, utveckla och/eller avveckla aktiebolag. Kontakta oss redan idag eller läs mer på vår webbplats.

“Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna”